Metoda została opracowana przez prof. Jagodę Cieszyńską i jest to metoda sylabowa oparta na wspomaganiu lewej półkuli mózgowej (sekwencyjnej) oraz wykorzystaniu symultanicznych zdolności prawej półkuli. Pamięć symultaniczna dotyczy zapamiętywania całościowego (globalnego). Pamięć sekwencyjna dotyczy linearnego sposobu zapamiętywania i przechowywania informacji. Metoda ta jest wykorzystywana przez terapeutów pracujących z dziećmi, które nie umieją jeszcze czytać lub z dziećmi mającymi problem z czytaniem. Metoda ta jest skuteczniejsza od tradycyjnych metod. Terapeuci uczą dzieci czytać sylab , nigdy pojedynczych spółgłosek.
Założeniami metody są :
- praca wg kolejnych etapów wprowadzania poszczególnych głosek , ściśle powiązanych z teorią Jakobsona;
- praca na materiale sylabowym;
- praca na zasadzie procedury: powtarzanie, rozumienie, nazywanie;
- nauczanie na literach drukowanych;
- przechodzenie od symultanicznego , globalnego myślenia prawopółkulowego do sekwencyjnego myślenia sylabowego, (sekwencyjnego- lewopółkulowego);
- intensywne ćwiczenia ogólnorozwojowe.
Najważniejszym atutem metody jest to ,że dzieci uczą się czytać ze zrozumieniem i lubią czytanie. W metodzie tej ćwiczenia ogólnorozwojowe są stałym elementem. Przygotowują dziecko do nauki czytania i pisania. Sprawność zmysłu wzroku, słuchu podczas nauki czytania odgrywa podstawową rolę. Szczególnie ważne jest to u dzieci z różnorakimi zaburzeniami rozwoju, z zaburzona komunikacją językową, z ryzykiem dysleksji.