Terapia ręki ma na celu : sdfsdfdsfdsfd
- usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców,
- dostarczanie wrażeń dotykowych, czuciowych i poznawania dzięki temu różnych struktur , kształtów oraz ich różnicowania,
- pomóc rozwinąć u dziecka jego sprawność ruchową dłoni, umiejętność chwytu, a także koordynacje między dłońmi,
- obejmuje również naukę pisania.
Terapia ręki to przede wszystkim zajęcia poprzez zabawę. Najważniejsza jest motywacja dziecka do podjęcia działania.
Terapia ręki powinna zacząć się w obrębie środkowej części ciała (tułowia), a potem stopniowo obejmują dalsze części ciała, czyli staw barkowy, łokciowy, a na końcu palce dłoni. Prace manualne i rysowania szlaczków to ostatni etap terapii ręki.
Schemat pracy:
- Ćwiczenia dotyczące integracji odruchów:
- TOB
- ATOS
- Ćwiczenia na stabilizację tułowia:
- Duże ruchy ciała: turlanie się, czworakowanie, pełzanie, rotacje tułowia, brzuszki
- Ćwiczenia obręczy barkowej:
- Obroty rąk, odpychanie się, siłowanie, taczki na piłce, rysowanie oburącz, odbijanie balona ,piłki
- Ćwiczenia nadgarstków:
- Obroty nadgarstków, odkręcanie słoików, wałkowanie
- Stymulacja dotykowa:
- Masaże fakturami, rozcieranie dłoni, ugniatanie, masaż każdego palca, zabawy z kaszą ,ryżem w wyszukiwaniu faktur ( piłeczek, kasztanów).
- Ruchy dłoni, ruchy palców:
- Zgniatanie papieru, lepienie ciastoliny, zabawy pacynkami, malowanie farbami (paluszkami, rękoma), nawlekanie, wycinanie, przypinanie spinaczy, zabawy paluszkowe.
- Rysowanie ,pisanie:
- Najpierw po dużym śladzie, ułożonym na podłodze, przyklejonym na ścianę, obrysowywanie kształtów latarką, pędzlem, kredką, piłka , palcem
- W końcowym etapie szlaczki z użyciem kredki, pisanie
Koniecznie do terapii ręki włączamy masaże dotykowe i czuciowe!