Indywidualne nauczanie obejmuje dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia realizację programu w pełnym wymiarze godzin.
Nauczanie indywidualne organizuje się na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania wydanym przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Dyrektor szkoły lub wicedyrektor organizuje nauczanie indywidualne w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Zajęcia w ramach nauczani indywidualnego prowadzone są przez jednego lub kilku nauczycieli którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie zajęć.
Nauczanie indywidualne jest szansą na rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny, jest również terapia i rehabilitacją, daje możliwość spotkań z innymi osobami niż najbliższe otoczenie, zaspokaja potrzeby akceptacji i inne potrzeby społeczne.
Bardzo dużą zaletą tej formy nauczania jest indywidualny kontakt z uczniem, a dzięki temu maksymalne dostosowanie wymagań do potrzeb i możliwości konkretnego ucznia. Dodatkowo uczeń objęty nauczaniem indywidualnym ma możliwość integracji z klasą, do której jest przypisany.
Tygodniowy wymiar godzin nauczania indywidualnego wynosi:
- 6-8 godzin dla klas 1-3 szkoły podstawowej,
- 8-10 godzin dla klas 4-6 szkoły podstawowej,
- 10-12 godzin dla klas 7-8 szkoły podstawowej,
- 12-16 godzin dla szkół ponadpodstawowych.