Surdoterapia skierowana jest do dzieci z diagnozą niedosłuchu w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Głównym celem terapii jest szeroko rozumiany trening słuchowy, językowy i komunikacyjny. Oddziaływanie surdopedagogiczne ułatwia dziecku z niedosłuchem prawidłowe rozumienie znaczenia komunikatów werbalnych i niewerbalnych, które są do niego kierowane oraz ich prawidłowe interpretowanie.
Terapia ta ma na celu poszerzenie zasobu rozumianych słów oraz stymulację ekspresji mowy dziecka, która z powodu dysfunkcji słuchu jest zniekształcona.
Terapia słyszenia odbywa się zasadniczo wg następującego schematu:
- Ćwiczenia oddechowe.
- Ćwiczenia usprawniające na rządy artykulacyjne (język, wargi, policzki).
- Ćwiczenia głosowe (długo – krótko, wysoko – nisko, głośno – cicho).
- Ćwiczenia słuchowe.
- Stymulacja wrażliwości akustycznej poprzez:
- poznawanie oraz różnicowanie bodźców akustycznych;
- optyczno – słuchowy odbiór mowy;
- ćwiczenia słownikowe.
- Ćwiczenia ogólnorozwojowe w zakresie:
- motoryki;
- percepcji wzrokowej
- pamięci
- myślenia
- koncentracji.